Terassibileitä juhlittiin street-hengessä

Finnmap Infran perinteisiä terassikauden avajaisia vietettiin perjantaina street-teemalla. Harvinaisen harmaasta säästä huolimatta paikan päälle oli saapunut runsaasti iloista jengiä lähikulmilta ja vähän kauempaakin.

Terassin lavalla viihdytti raptrio Huulet, Hodarifillari tarjoili katuherkkuja ja sauna tarjosi lämpöä viileään kevät-iltaan. Saunatilan seinälle oli myös varattu tägiseinä, johon jokainen sai ikuistaa puumerkkinsä.

Terassibileiden Speden Speleissä kisailtiin 90-luvulta tutuissa lajeissa: silmät kiinni yhdellä jalalla seisominen, valonappi-nopeustesterikoneella pelaaminen ja suurimman pelikortin pakasta nostaminen.  Spelien suurimman yhteispistemäärän, 67 pistettä saavutti Mika Vähämaa Helsingin kaupungilta. Onnittelut voittajalle!

Kiitokset kaikille juhliin osallistuneille!

DSC_6823_edited

DSC_6963_editedDSC_6724_edited

DSC_6784_edited

Valtatie 4 uudelle linjaukselle Vaajakoskella

Finnmap Infran suurten tiesuunnitelmien sarja saa jatkoa: laadimme yhdessä Rambollin kanssa tiesuunnitelman valtatielle 4 Vaajakoskella. Hankkeessa valtatie 4 siirretään kulkemaan Vaajakosken taajaman eteläpuolelta. Suunnitelman tilaaja on Keski-Suomen ELY-keskus.

Valtatien 4 uusi linjaus kulkee nykyisen valtatien eteläpuolella sijaitsevan Varassaaren kautta. Uuden moottoritieosuuden pituus on noin 3 kilometriä. Valtateiden 4 ja 9 liittymään ja valtatielle 9 rakennetaan uudet eritasoliittymät.

Tavoitteena on poistaa valtatien ruuhkaisuutta aiheuttavat pullonkaulat. Alueen merkittävimmät ruuhkien aiheuttajat ovat Vaajakosken ja Kanavuoren kiertoliittymien huono välityskyky ja niiden välisen osuuden alhainen nopeusrajoitus (50-60 km/h). Tavoitenopeus valtateillä on 100 km/h.

Kuvat: Vt4 parantaminen Vaajakosken kohdalla, Yleissuunnitelma

vt4-vaaka

Anniina Saimakoski viher- ja maisemasuunnittelijaksi Finnmap Infraan

Hortonomi (AMK) Anniina Saimakoski on aloittanut meillä viher- ja maisemasuunnittelijana. Anniina on työskennellyt aiemmin Kouvolan ja Lahden kaupungeilla sekä Destialla.

Yhtenä mielenkiintoisimmista hankkeistaan Anniina mainitsee E18-moottoritien Kyminlinnan eritasoliittymän, jonka ympäristön vastuusuunnittelijana hän toimi. Kouvolassa hän oli suunnitteluttamassa mm. kävelykatu Manskia ja kesän 2019 asuntomessualuetta.

Anniinan mielestä innostavinta hänen työssään on, että saa olla mukana vaikuttamassa suomalaiseen maisemaan. Ratkaisut ovat usein pitkäaikaisia.

Niukat budjetit ja muut erityisvaatimukset asettavat myös ympäristöjen suunnittelulle rajoituksia. Anniina kuitenkin pitää siitä, että tiukat raamit haastavat omaa luovuutta. Hän pyrkii löytämään jonkin historiaan tai alueen luonteeseen liittyvän idean, jonka pohjalle ympäristön valinnat rakentuvat.

Anniina asuu Lahdessa perheensä kanssa. Vapaa-aikana hän nauttii rentouttavista juoksulenkeistä metsässä.

1_pieni

Rauman Keskuspuisto uudistuu

Rauman kaupunki kunnostaa kaupungin ytimessä sijaitsevan Keskuspuiston. Laadimme puiston yleissuunnitelman yhdessä Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymän kanssa.

Keskuspuisto on raumalaisten suosittu tapahtuma- ja ajanviettopaikka. Puiston nykyiset rakenteet, kuten leikkivälineet ja esiintymislava kuitenkin kaipaavat uudistamista.

Yleissuunnitelman idealuonnoksessa Keskuspuistoon muodostuu sarja erilaisia toimintakeskittymiä. Puistoon on suunnitteilla mm. leikkialueita, tapahtuma-/pelialue ja oleskelualueita, joita ympäröivät runsaat istutukset.

Suunnitelman idealuonnoksesta toivotaan kaupunkilaisten kommentteja. Nettikyselyssä voi kertoa mielipiteensä mm. leikkipaikan teemasta ja toimintavälineistä sekä jättää vapaamuotoisen kommentin. Kysely on avoinna 22.5.2019 asti. Kyselyyn pääset täältä!

Lisätietoa puiston uudistamisesta Rauman kaupungin sivuilta.

Idealuonnos

Päällystysoptimoinnin diplomityölle palkintoehdokkuus

Ratasuunnittelijamme Mikko Ailiston diplomityö Tieväylien päällystystyökoneiden ohjaus suhteellisessa koordinaatistossa on valittu Suomen edustajaksi kilpailemaan pohjoismaisesta tutkimuspalkinnosta. Voittaja valitaan Pohjoismaiden tie- ja liikennefoorumi ry:n (PTL ry) tieteknologia-jaoston vuosikokouksessa 27.5.2019 Kööpenhaminassa.

Palkintoehdokkuuden lisäksi Oulun yliopisto antoi diplomityölle parhaimman arvosanan. Mikko valmistui tänä keväänä ympäristötekniikan diplomi-insinööriksi.

Diplomityössään Mikon tavoitteena oli tutkia ja kehittää uudenlaista koneohjausmenetelmää, jossa asfalttijyrsimien ja asfaltinlevittimien ohjaus tapahtuu suhteellisessa koordinaatistossa. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että kyseinen pinnasta ohjaava -menetelmä tuottaisi kustannussäästöjä automaattiseen 3D-koneohjaukseen ja perinteiseen massatasaukseen verrattuna sekä sillä voidaan saavuttaa tienpinnan toleranssivaatimukset.

Diplomityön rahoittivat Finnmap Infra ja Väylävirasto. Työn ohjaukseen osallistui myös muita alan asiantuntijoita.

1 2 3 22